Zespół Szkół w Postoliskach

Postoliska

Pl. 3-go Maja 18, 05-240 Tłuszcz

tel. 29 757-30-25

  • Kalendarium

    Piątek, 2024-04-26

    Imieniny: Marii, Marzeny

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1440565
    • Do końca roku: 249 dni
    • Do wakacji: 56 dni

REGULAMIN RADY RODZICÓW PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W POSTOLISKACH

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§ 1

Rada Rodziców jest organem działającym na terenie Przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola Samorządowego w Postoliskach.

§ 2

Rada Rodziców działa na podstawie: art. 84 ust.2 pkt. 1 ustawy Prawo Oświatowe.

Rada Rodziców współpracuje z Dyrektorem, Radą Pedagogiczną i organem prowadzącym nadzorującym placówkę.

Rozdział II

Cele i zadania Rady Rodziców

§ 4

Współdziałania z przedszkolem w celu jednolitego oddziaływania na dzieci przez rodzinę i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym.

§ 5

Uczestniczenie w życiu Przedszkola przyczyniając się do ciągłego podnoszenia pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci.

§ 6

Współudział w bieżącym i perspektywicznym programie pracy Przedszkola.

§ 7

Współudział w realizacji Programu Wychowawczego oraz zadań opiekuńczo – wychowawczych.

§ 8

Uczestniczenie w planowaniu wydatków Przedszkola.

§ 9

Podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla Przedszkola, zwłaszcza na działalność wykraczającą poza podstawy programowe.

§ 10

Zachęcanie rodziców do wykonywania prac społecznych na rzecz Przedszkola w formie pomocy przy remontach, naprawie urządzeń, pomocy dydaktycznych itp.

§ 11

Udział (w miarę posiadanych możliwości i środków) w organizowaniu działalności kulturalnej i artystycznej w Przedszkolu.

§ 12

Prezentowanie wobec Dyrektora i Rady Pedagogicznej opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności Przedszkola.

§ 13

Przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do Przedszkola informacji o udzielanej pomocy na rzecz placówki oraz działalności finansowej Rady Rodziców.

Rozdział III

Kompetencje Rady Rodziców

§ 14

1. Rada Rodziców uchwala:

a) regulamin swojej działalności,

b) plan działania i plan finansowy Rady Rodziców,

c) program wychowawczo-profilaktyczny

d) gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej Przedszkola

2. Rada Rodziców opiniuje:

a) podjęcie w przedszkolu działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację;

b) program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania w przedszkolu, opracowany w odpowiedzi na zalecenia powizytacyjne;

c) projekt planu finansowego przedszkola;

d) dorobek zawodowy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień (na wniosek Dyrektora).

3. Rada Rodziców wnioskuje:

a) występuje z wnioskami do Dyrektora o powołania rady placówki

b) występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty

c) o nadanie imienia przedszkolu

Rozdział IV

Tryb powoływania i odwoływania członków Rady Rodziców

§ 15

Kadencja Rady trwa 1 rok przedszkolny

Rada Rodziców liczy 12 członków. W skład Rady Rodziców wchodzi po 3 przedstawicieli z każdego oddziału Przedszkolnego, wybranych w jawnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danego oddziału: 1) Jeden oddział reprezentuje trzech rodziców. 2) Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu w każdym roku przedszkolnym.

Rada Rodziców powołuje Prezydium w skład, którego wchodzą: Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego, Sekretarz (protokolant), Skarbnik.

Przewodniczący Prezydium zwołuje i prowadzi zebrania Rady Rodziców, które odbywają się w miarę potrzeb. Z uwagi na potrzeby Przedszkola zebrania Rady mogą być zwołane także na wniosek Dyrektora lub 1/3 członków Rady Rodziców. Rada może powiększyć liczbę swoich członków o przedstawicieli z Rad Oddziałowych w celu np. powołania Komisji Rewizyjnej.

W skład Rady Rodziców nowej kadencji mogą wchodzić osoby będące członkami Rady Rodziców w roku poprzednim.

Przewodniczący ustępującej rady Rodziców lub osoba upoważniona przekazuje Przewodniczącemu nowej Rady pełną dokumentację związaną z działalnością Rady sporządzając protokół zdawczo – odbiorczy.

§ 16

Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze:

a) złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji Rady Rodziców,

b) odwołania Rady Rodziców, jej Prezydium lub jednego z członków z powodu nie wywiązania się z nałożonych obowiązków na wniosek rodziców lub jednego z członków Rady Rodziców po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów na zebraniu Rady Rodziców.

§ 17

Wybór nowych członków Rady Rodziców w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie:

  1. indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach Rady Rodziców,

  2. zgłoszenie kandydatury przez członka Rady Rodziców, Dyrektora Przedszkola lub rodziców,

  3. wyborów uzupełniających do grup Rad Rodziców.

§ 18

Decyzja o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta za zgodą 75% członków Rady.

Rozdział V

Zadania członków Prezydium Rady Rodziców

§ 19

Zadania Przewodniczącego Prezydium Rady Rodziców:

a) kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców,

b) opracowanie i przedłożenie do zatwierdzenia Radzie Rodziców projektu Planu Pracy wraz z Planem Finansowym (preliminarzem wydatków) na dany rok szkolny z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego Programu Wychowawczego i Planu Pracy Przedszkola,

c) współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców i Prezydium oraz włączanie ich do realizacji Planu Pracy Rady,

d) zwołanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców wg, zaplanowanego harmonogramu,

e) reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz,

f) kierowanie działalnością finansowo – gospodarczą Rady Rodziców,

g) przekazanie opinii i postulatów Rady Rodziców dotyczących działalności Przedszkola,

h) zatwierdzanie dokumentów finansowych do realizacji

§ 20

Zadania Skarbnika Rady Rodziców

a) czuwanie nad rytmiczną realizacją Planu Finansowego Rady i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami Rady Rodziców,

b) prowadzenie na bieżąco dokumentów finansowych Rady Rodziców,

c) kontrolowanie na bieżąco prawidłowej realizacji dokumentów finansowych Rady Rodziców,

d) składanie sprawozdań Radzie Rodziców z działalności finansowej Rady i z wykonania Planu Finansowego na zakończenie roku szkolnego,

e) zatwierdzanie dokumentów finansowych do realizacji.

§ 21

Zadania Sekretarza Rady Rodziców:

a) zapewnienie właściwej organizacji prac Rady Rodziców,

b) protokołowanie zebrań.

§ 22

Zadania Komisji Rewizyjnej Rady Rodziców:

a) czuwanie nad zgodnością działalności poszczególnych członków Prezydium Rady Rodziców z obowiązującymi przepisami, Regulaminem Rady i uchwałami Rady Rodziców,

b) dokonanie dwa razy w roku kontroli dokumentów finansowych i stanu gotówki w kasie Rady Rodziców,

c) składanie rocznych sprawozdań ze swej pracy wraz z wnioskami pokontrolnymi.

Rozdział VI

Zasady działalności finansowej Rady Rodziców

§ 23

Działalność finansową Rady Rodziców nadzoruje Komisja Rewizyjna (2 osoby) wybierane na pierwszym zebraniu Rady. Fundusze Rady Rodziców powstają ze: - składek rodziców, - wpływów od instytucji, organizacji, przedsiębiorstw lub osób prywatnych, - imprez dochodowych organizowanych przez Radę Rodziców.

§ 24

Wysokość minimalnej składki na rzecz Rady Rodziców ustala się na podstawie podjętej uchwały przez Radę Rodziców.

§ 25

Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od ustalonej.

§ 26

Fundusze Rady Rodziców i obrót gotówkowy jest księgowany i odbywa się na zasadach ustalonych przez Ministra Finansów dla gospodarowania funduszami społecznymi.

§ 27

Rada Rodziców ustala Plan Finansowy (preliminarz wydatków) na okres roku szkolnego na podstawie wniosków do preliminarza Dyrektora Przedszkola oraz Rady Pedagogicznej. Wszelkie zmiany w zatwierdzonym preliminarzu wydatków odbywają się w formie aneksu zatwierdzonego przez Prezydium Rady Rodziców.

§ 28

Fundusze Rady Rodziców mogą być przekazywane na: - zakup zabawek, pomocy dydaktycznych, - wyposażenie Przedszkola, - finansowanie koncertów, teatrzyków i wycieczek, - dofinansowanie imprez okolicznościowych, - upominków dla dzieci, - inne wskazane w rocznym preliminarzu zadania.

Rozdział VII

Postanowienia końcowe

§ 29

Rada Rodziców podejmuje decyzje w formie uchwały. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy regulaminowego składu Rady Rodziców.

§ 30

Uchwały walnych zebrań Rady Rodziców odbytych w drugim terminie, co najmniej 15 minut później – jeżeli w zawiadomieniu podano również drugi termin – są ważne bez względu na liczbę członków obecnych na zebraniu.

 

§ 31

 

Listę uczestników posiedzenia Rady Rodziców oraz quorum ustala każdorazowo przewodniczący Rady Rodziców.

 

§ 32

 

Uchwały Rady podejmowane są w głosowaniu jawnym.

§ 33

Walne Zgromadzenie Rady Rodziców upoważnia Prezydium Rady Rodziców do podejmowania decyzji w imieniu Rady Rodziców

§ 34

Jeżeli uchwały są sprzeczne z obowiązującymi przepisami lub interesami Przedszkola, Dyrektor może zawiesić ich wykonanie.

§ 35

Zmiany w Regulaminie Rady Rodziców mogą być podjęte tylko w formie uchwały, przegłosowane zwykłą większością głosów członków obecnych na zebraniu Rady Rodziców.

§ 36

Regulamin obowiązuje wszystkich członków Rady rodziców.

§ 37

Na zaproszenie Przewodniczącego w zebraniu może uczestniczyć Dyrektor Przedszkola z głosem doradczym, członkowie Rady Pedagogicznej lub inni rodzice nie będący członkami Rady bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 38

Rada dokumentuje zebrania i podejmowane podczas zebrań czynności w formie protokołu lub tworząc uchwały w formie odrębnych dokumentów. Protokół z posiedzenia Rady Rodziców sporządza sekretarz (protokolant) lub osoba wyznaczona przez prowadzącego zebranie. Protokół z każdego posiedzenia rady jest sporządzany w ciągu 7 dni. Podpisuje go przewodniczący i sekretarz (protokolant). Członkowie Rady są zobowiązani w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu Rady. Na następnym spotkaniu Rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu zgłoszonych poprawek.

§ 39

Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia na zebraniu Rady Rodziców

 

Dyrektor Przedszkola Przewodnicząca Rady Rodziców