Piątek, 2024-04-26
Imieniny: Marii, Marzeny
Piątek, 2024-04-26
Imieniny: Marii, Marzeny
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Rada Rodziców jest organem działającym na terenie Przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola Samorządowego w Postoliskach.
§ 2
Rada Rodziców działa na podstawie: art. 84 ust.2 pkt. 1 ustawy Prawo Oświatowe.
Rada Rodziców współpracuje z Dyrektorem, Radą Pedagogiczną i organem prowadzącym nadzorującym placówkę.
Rozdział II
Cele i zadania Rady Rodziców
§ 4
Współdziałania z przedszkolem w celu jednolitego oddziaływania na dzieci przez rodzinę i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym.
§ 5
Uczestniczenie w życiu Przedszkola przyczyniając się do ciągłego podnoszenia pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci.
§ 6
Współudział w bieżącym i perspektywicznym programie pracy Przedszkola.
§ 7
Współudział w realizacji Programu Wychowawczego oraz zadań opiekuńczo – wychowawczych.
§ 8
Uczestniczenie w planowaniu wydatków Przedszkola.
§ 9
Podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla Przedszkola, zwłaszcza na działalność wykraczającą poza podstawy programowe.
§ 10
Zachęcanie rodziców do wykonywania prac społecznych na rzecz Przedszkola w formie pomocy przy remontach, naprawie urządzeń, pomocy dydaktycznych itp.
§ 11
Udział (w miarę posiadanych możliwości i środków) w organizowaniu działalności kulturalnej i artystycznej w Przedszkolu.
§ 12
Prezentowanie wobec Dyrektora i Rady Pedagogicznej opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności Przedszkola.
§ 13
Przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do Przedszkola informacji o udzielanej pomocy na rzecz placówki oraz działalności finansowej Rady Rodziców.
Rozdział III
Kompetencje Rady Rodziców
§ 14
1. Rada Rodziców uchwala:
a) regulamin swojej działalności,
b) plan działania i plan finansowy Rady Rodziców,
c) program wychowawczo-profilaktyczny
d) gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej Przedszkola
2. Rada Rodziców opiniuje:
a) podjęcie w przedszkolu działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację;
b) program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania w przedszkolu, opracowany w odpowiedzi na zalecenia powizytacyjne;
c) projekt planu finansowego przedszkola;
d) dorobek zawodowy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień (na wniosek Dyrektora).
3. Rada Rodziców wnioskuje:
a) występuje z wnioskami do Dyrektora o powołania rady placówki
b) występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty
c) o nadanie imienia przedszkolu
Rozdział IV
Tryb powoływania i odwoływania członków Rady Rodziców
§ 15
Kadencja Rady trwa 1 rok przedszkolny
Rada Rodziców liczy 12 członków. W skład Rady Rodziców wchodzi po 3 przedstawicieli z każdego oddziału Przedszkolnego, wybranych w jawnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danego oddziału: 1) Jeden oddział reprezentuje trzech rodziców. 2) Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu w każdym roku przedszkolnym.
Rada Rodziców powołuje Prezydium w skład, którego wchodzą: Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego, Sekretarz (protokolant), Skarbnik.
Przewodniczący Prezydium zwołuje i prowadzi zebrania Rady Rodziców, które odbywają się w miarę potrzeb. Z uwagi na potrzeby Przedszkola zebrania Rady mogą być zwołane także na wniosek Dyrektora lub 1/3 członków Rady Rodziców. Rada może powiększyć liczbę swoich członków o przedstawicieli z Rad Oddziałowych w celu np. powołania Komisji Rewizyjnej.
W skład Rady Rodziców nowej kadencji mogą wchodzić osoby będące członkami Rady Rodziców w roku poprzednim.
Przewodniczący ustępującej rady Rodziców lub osoba upoważniona przekazuje Przewodniczącemu nowej Rady pełną dokumentację związaną z działalnością Rady sporządzając protokół zdawczo – odbiorczy.
§ 16
Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze:
a) złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji Rady Rodziców,
b) odwołania Rady Rodziców, jej Prezydium lub jednego z członków z powodu nie wywiązania się z nałożonych obowiązków na wniosek rodziców lub jednego z członków Rady Rodziców po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów na zebraniu Rady Rodziców.
§ 17
Wybór nowych członków Rady Rodziców w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie:
indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach Rady Rodziców,
zgłoszenie kandydatury przez członka Rady Rodziców, Dyrektora Przedszkola lub rodziców,
wyborów uzupełniających do grup Rad Rodziców.
§ 18
Decyzja o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta za zgodą 75% członków Rady.
Rozdział V
Zadania członków Prezydium Rady Rodziców
§ 19
Zadania Przewodniczącego Prezydium Rady Rodziców:
a) kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców,
b) opracowanie i przedłożenie do zatwierdzenia Radzie Rodziców projektu Planu Pracy wraz z Planem Finansowym (preliminarzem wydatków) na dany rok szkolny z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego Programu Wychowawczego i Planu Pracy Przedszkola,
c) współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców i Prezydium oraz włączanie ich do realizacji Planu Pracy Rady,
d) zwołanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców wg, zaplanowanego harmonogramu,
e) reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz,
f) kierowanie działalnością finansowo – gospodarczą Rady Rodziców,
g) przekazanie opinii i postulatów Rady Rodziców dotyczących działalności Przedszkola,
h) zatwierdzanie dokumentów finansowych do realizacji
§ 20
Zadania Skarbnika Rady Rodziców
a) czuwanie nad rytmiczną realizacją Planu Finansowego Rady i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami Rady Rodziców,
b) prowadzenie na bieżąco dokumentów finansowych Rady Rodziców,
c) kontrolowanie na bieżąco prawidłowej realizacji dokumentów finansowych Rady Rodziców,
d) składanie sprawozdań Radzie Rodziców z działalności finansowej Rady i z wykonania Planu Finansowego na zakończenie roku szkolnego,
e) zatwierdzanie dokumentów finansowych do realizacji.
§ 21
Zadania Sekretarza Rady Rodziców:
a) zapewnienie właściwej organizacji prac Rady Rodziców,
b) protokołowanie zebrań.
§ 22
Zadania Komisji Rewizyjnej Rady Rodziców:
a) czuwanie nad zgodnością działalności poszczególnych członków Prezydium Rady Rodziców z obowiązującymi przepisami, Regulaminem Rady i uchwałami Rady Rodziców,
b) dokonanie dwa razy w roku kontroli dokumentów finansowych i stanu gotówki w kasie Rady Rodziców,
c) składanie rocznych sprawozdań ze swej pracy wraz z wnioskami pokontrolnymi.
Rozdział VI
Zasady działalności finansowej Rady Rodziców
§ 23
Działalność finansową Rady Rodziców nadzoruje Komisja Rewizyjna (2 osoby) wybierane na pierwszym zebraniu Rady. Fundusze Rady Rodziców powstają ze: - składek rodziców, - wpływów od instytucji, organizacji, przedsiębiorstw lub osób prywatnych, - imprez dochodowych organizowanych przez Radę Rodziców.
§ 24
Wysokość minimalnej składki na rzecz Rady Rodziców ustala się na podstawie podjętej uchwały przez Radę Rodziców.
§ 25
Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od ustalonej.
§ 26
Fundusze Rady Rodziców i obrót gotówkowy jest księgowany i odbywa się na zasadach ustalonych przez Ministra Finansów dla gospodarowania funduszami społecznymi.
§ 27
Rada Rodziców ustala Plan Finansowy (preliminarz wydatków) na okres roku szkolnego na podstawie wniosków do preliminarza Dyrektora Przedszkola oraz Rady Pedagogicznej. Wszelkie zmiany w zatwierdzonym preliminarzu wydatków odbywają się w formie aneksu zatwierdzonego przez Prezydium Rady Rodziców.
§ 28
Fundusze Rady Rodziców mogą być przekazywane na: - zakup zabawek, pomocy dydaktycznych, - wyposażenie Przedszkola, - finansowanie koncertów, teatrzyków i wycieczek, - dofinansowanie imprez okolicznościowych, - upominków dla dzieci, - inne wskazane w rocznym preliminarzu zadania.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 29
Rada Rodziców podejmuje decyzje w formie uchwały. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy regulaminowego składu Rady Rodziców.
§ 30
Uchwały walnych zebrań Rady Rodziców odbytych w drugim terminie, co najmniej 15 minut później – jeżeli w zawiadomieniu podano również drugi termin – są ważne bez względu na liczbę członków obecnych na zebraniu.
§ 31
Listę uczestników posiedzenia Rady Rodziców oraz quorum ustala każdorazowo przewodniczący Rady Rodziców.
§ 32
Uchwały Rady podejmowane są w głosowaniu jawnym.
§ 33
Walne Zgromadzenie Rady Rodziców upoważnia Prezydium Rady Rodziców do podejmowania decyzji w imieniu Rady Rodziców
§ 34
Jeżeli uchwały są sprzeczne z obowiązującymi przepisami lub interesami Przedszkola, Dyrektor może zawiesić ich wykonanie.
§ 35
Zmiany w Regulaminie Rady Rodziców mogą być podjęte tylko w formie uchwały, przegłosowane zwykłą większością głosów członków obecnych na zebraniu Rady Rodziców.
§ 36
Regulamin obowiązuje wszystkich członków Rady rodziców.
§ 37
Na zaproszenie Przewodniczącego w zebraniu może uczestniczyć Dyrektor Przedszkola z głosem doradczym, członkowie Rady Pedagogicznej lub inni rodzice nie będący członkami Rady bez prawa udziału w głosowaniu.
§ 38
Rada dokumentuje zebrania i podejmowane podczas zebrań czynności w formie protokołu lub tworząc uchwały w formie odrębnych dokumentów. Protokół z posiedzenia Rady Rodziców sporządza sekretarz (protokolant) lub osoba wyznaczona przez prowadzącego zebranie. Protokół z każdego posiedzenia rady jest sporządzany w ciągu 7 dni. Podpisuje go przewodniczący i sekretarz (protokolant). Członkowie Rady są zobowiązani w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu Rady. Na następnym spotkaniu Rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu zgłoszonych poprawek.
§ 39
Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia na zebraniu Rady Rodziców
Dyrektor Przedszkola Przewodnicząca Rady Rodziców