Zespół Szkół w Postoliskach

Postoliska

Pl. 3-go Maja 18, 05-240 Tłuszcz

tel. 29 757-30-25

  • Kalendarium

    Sobota, 2024-04-20

    Imieniny: Agnieszki, Amalii

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1435871
    • Do końca roku: 255 dni
    • Do wakacji: 62 dni

Zachowania ryzykowne, więzi, relacje, czas wolny i jego znaczenie

Drodzy Rodzice, Uczniowie, w ramach prowadzenia pedagogizacji na temat zmniejszania występowania zachowań ryzykownych poprzez odpowiednie organizowanie czasu wolnego od nauki chciałabym przekazać Wam kilka słów.
Prowadzone przez nas w czerwcu 2020 roku diagnozy dotyczące czynników chroniących i czynników ryzyka wykazały, że jednym z czynników ryzyka występującym w naszym środowisku, wśród naszych uczniów jest zaburzenie więzi i relacji rodzinnych oraz mała ilość czasu wolnego spędzanego z rodziną. Takie wyniki niewątpliwie są sygnałem do tego, byśmy wszyscy zwrócili uwagę na istniejący problem.
O więziach, relacjach, wspólnym czasie dużo pisałam w trakcie pierwszego przejścia na zdalne nauczanie. Ostatnio także Pani psycholog zamieszczała dla Was wszystkich przydatne informacje o tej tematyce.
Jak łatwo się domyśleć zaburzenie głębokiej relacji z rodziną, poluzowanie więzi społecznych, zaburzenie interakcji między ludźmi, przejście bardziej w tryb on-line musi gdzieś pozostawić ślad. Ma to niestety najczęściej odbicie w nas samych, w naszej psychice ale także w naszych zachowaniach. W momencie braku odpowiedniej kontroli, odpowiedniego poziomu zaufania, braku wsparcia, zaburzone zostaje wśród młodych poczucie tego, że mogą na kogoś liczyć, że w razie czego mają oparcie w kimś dla nich istotnym. Wówczas mogą wystąpić zachowania niepożądane. Młodzi ludzie w okresie adolescencji poszukują, eksplorują nowe aspekty życia, chcą doświadczać. Warto by nowe doświadczenia miały znaczący charakter w tym pozytywnym wydźwięku. Często jednak bywa, że niedopilnowani, w całym tym zaganianym świecie, bez uwagi dorosłych, bez ich atencji, mądrego doceniania, wsparcia gubią się, doświadczają frustracji, zniechęcenia. Często młodzi czują się zaniedbani, nieważni, stają się „przezroczyści”, jakby nie byli kimś istotnym. Nasi najmłodsi i starsi uczniowie nie zawsze radzą sobie z takim stanem rzeczy, ukrywają swoje prawdziwe emocje. O ile przyjęło się myśleć, że dorośli radzą sobie lepiej ze stanami depresyjnymi, złością, niemocą i stanami uznawanymi za złe, o tyle często młodzi ludzie nie są jeszcze wyposażeni w pełen zestaw „narzędzi” do walki z nimi. Często nie wiedza jak radzić sobie ze stresem, przygnębieniem, depresją. Bywa także, że początki kłopotów, stanów depresyjno-lękowych pozostają niezauważone przez najbliższych właśnie z powodu obniżenia jakości relacji z najbliższymi. Czasem problemy objawiające się np. występowaniem zachowań nieakceptowanych, zaburzeń w funkcjonowaniu osób pozostają niezauważone lub co gorsza bagatelizowane. A stąd już coraz bliżej do rozwoju choroby pt „depresja” toczącej cywilizację. Bywa, (niestety coraz częściej), że młodzi ludzie zamiast aktywnie, zdrowo i wesoło spędzać czas wolny godzinami patrzą w ekrany komputerów/smartfonów, nie śpią nocami, żyją on-line zapominając o tym, że istnieje coś poza ich pokojem/ łóżkiem. Kochani, każdy z nas wie jak szalenie istotne jest atrakcyjne spędzanie czasu wolnego. Nie poddawajcie się w poszukiwaniu ciekawych sposobów na jego zagospodarowanie. Odsyłam do wcześniej już artykułów na stronie szkolnej w zakładce „PEDAGOG”. A teraz podsyłam krótki filmik, który może na wstępie pomóc się zmobilizować, pokierować w tym, jak usystematyzować sobie czas wolnym. https://www.youtube.com/watch?v=OACu9t0G2ZQ
A poniżej dla Rodziców krótkie przypomnienie kilku zasad opisywanych na początku pandemii ale przydatnych w każdym momencie. Pamiętajcie o tym, że dzieci „zaopiekowane”, którym podarujecie swój czas, uwagę rzadziej będą podejmowały zachowania ryzykowne, a wiek inicjacji różnego rodzaju zachowań trudnych znacząco się wydłuży. https://www.youtube.com/watch?v=4Y29iwue5rw


Oczywiście w razie gdybyście zechcieli Państwo lub Wy Drodzy Uczniowie skorzystać z pomocy pedagoga czy psychologa, to jesteśmy do Waszej dyspozycji w godzinach pracy. Możecie łączyć się z nami poprzez platformę Teams, e-dziennik lub telefonicznie. W nagłych przypadkach lub wymagających osobistej rozmowy zapraszamy do szkoły ( po umówieniu wizyty w sekretariacie).
Z poważaniem, Agnieszka Ołdak –pedagog szkolny.