Sobota, 2024-04-20
Imieniny: Agnieszki, Amalii
Sobota, 2024-04-20
Imieniny: Agnieszki, Amalii
Drodzy Rodzice,
W tym artykule chciałabym poruszyć temat wpływu multimediów na dzieci. Rozumiem, że w obecnym czasie kontakt z telefonem/tabletem czy komputerem jest nieunikniony, ale myślę, że warto uświadomić sobie jakie są skutki nadmiernego korzystania z dobrodziejstw techniki, bez uwzględniania higieny pracy.
- Neurobiolodzy zauważają, że dzieci urodzone w epoce wysokich technologii (od końca lat dziewięćdziesiątych XX w.) w odmienny sposób kształtuje swoje relacje ze światem, ludźmi i językiem.
- „Negatywny wpływ mediów na rozwój językowy dziecka jest (…) dwa razy silniejszy niż pozytywny efekt czytania dzieciom książek” ” (Spitzer 2013).
-Badania wykazały, że dla uczniów, którzy oglądali dużo telewizji (>6 h dziennie) istniało większe prawdopodobieństwo, że dzieci te będą miały niższy iloraz inteligencji, aniżeli dzieci, które oglądały mniej telewizji (2 lub mniej godzin dziennie).
Dzieci do 2. r. ż., oglądające telewizję od 30minut do 2 godzin, a w czasie weekendu ok. 3 godzin (wg deklaracji matek), charakteryzują się:
-stanem nieustannego rozproszenia uwagi
-sporadycznymi reakcjami na własne imię
-brakiem rozwoju mowy lub opóźnieniem pojawiania się oczekiwanych etapów
-niechęcią do oglądania obrazów statycznych (np. ilustracji w książkach),
-brakiem wspólnego pola uwagi,
-brakiem gestu wskazywania palcem.
W 3. r. ż. zaburzenia „telewizyjnych dzieci” pogłębiają się. Dostrzega się następujące zachowania:
-trudności lub całkowity brak rozumienia poleceń,
-zabawę na niższym poziomie, w stosunku do dzieci „nietelewizyjnych”
-brak zabawy tematycznej,
-trudności z rozpoczęciem i kontynuowaniem zabawy w grupie rówieśniczej,
-komunikowanie się krzykiem lub płaczem,
-niepełne rozumienie języka,
-brak respektowania reguł społecznych,
-brak zainteresowania książkami, obrazkami,
-uspokajanie się po otrzymaniu telefonu komórkowego/tabletu rodzica
-poważne trudności w prowadzeniu treningu czystości,
-wybiórczość jedzenia.
Wiek od 2 do 5 lat to krytyczny okres dla rozwoju mózgu. Mózg jest przygotowywany do uczenia się, jak przyjmować informacje i jak tworzyć związki informacji. Kiedy dzieci oglądają telewizję, grają na komputerze, tablecie, komórce, są przyzwyczajane do takiego sposobu uczenia się, w którym brak jest fizycznego, emocjonalnego, a nawet sensorycznego (zapach, smak, propriocepcja)
zaangażowania. Telewizja bombarduje telewidzów zbyt szybkimi do wchłonięcia przez młody mózg, ciągle zmieniającymi się rzekami obrazów, słów i ruchu. Dziecko może być w stanie powtórzyć to, co usłyszało, ale nie będzie ono miało głębszego zrozumienia tego, co powtarza.
Narząd wzroku
-Nieodpowiednia odległość od telewizora, komputera, zbyt małe ekrany telefonów, tabletów, komórek przyczyniają się do powstawania zaburzeń wzroku
-Nadmierne zmęczenie gałek ocznych, ich wysuszenie, podrażnienia błony śluzowej oczu (zespół suchego oka), zapalenie spojówek
-zaburzenia widzenia - objawy to zmęczenie i zaczerwienienie oczu, pieczenie oczu, podwójne widzenie lub za mgłą, przemijająca krótkowzroczność, zawroty głowy, bóle głowy
-Powstawanie wad postawy spowodowane przyjmowaniem nieprawidłowych pozycji statycznych, przeciążenia aparatu ruchu
-Boczne skrzywienia kręgosłupa
-Pogłębienie kifozy piersiowej
-Wady klatki piersiowej (klatka lejkowata), ograniczenie ruchomości klatki piersiowej
-Ograniczenia ruchomości stawów, stawów kręgosłupa, brak odpowiedniej elastyczności mięśni (sztywność, tendencja do skręceń, przykurcze mięśniowe)
-Osłabienie tkanki kostnej (tendencja do złamań)
-Zmiany zwyrodnieniowe stawów i stany zapalne mięśni (zapalenie mięśni prostowników przedramienia – łokieć tenisisty, zespół cieśni nadgarstka , nadwyrężenie mięśni nadgarstka,
-Dolegliwości pleców i kręgosłupa, obciążenia statyczne mięśni karku
-Dystrofie mięśni pasa biodrowego
-Zaburzenie funkcjonowania układu krążeniowo – oddechowego
-Osłabienie odporności organizmu
-Osłabienie wydolności organizmu
-Osłabienie zdolności motorycznych dziecka (zwinności, zręczności, koordynacji ruchowej, szybkości reakcji)
-Zaburzenia koncentracji, nerwowość, nadmierna pobudliwość, drażliwość, agresywność, brak kontroli nad emocjami (bicie, gryzienie, kopanie)
-Trwałe częściowe rozkojarzenie uwagi - przebywanie w stanie nieustannego bycia zajętym, zwracanie uwagi na wszystko bez koncentrowania się na czymkolwiek
-Zaburzenie snu (płacz, krzyk)
-Przemęczenie (szybkie, uderzające kolory i migoczące obrazy intensywnie pobudzają)
-Karmienie/jedzenie przed telewizorem/komputerem prowadzi do utrwalania nieprawidłowych nawyków żywieniowych, smak potraw traci swój urok
-Dziecko nie kontroluje ilości jedzenia, które pochłania w trakcie oglądania bajek, gier komputerowych
-Dziecko je nawet wtedy jeśli nie jest głodne, co przyczynia się do otyłości
-Dziecko naśladuje wzorce czerpane z kreowanych postaci bajkowych, z filmów (wygląd bohaterów, często nadludzkie moce)
-Dziecko nie potrafi zorganizować sobie wolnego czasu poprzez zabawę
-Nie doświadcza świata
-Nie poznaje go zmysłami
-Nie jest kreatywne, twórcze
-Nie rozwija swoich zainteresowań, zdolności
-Nie rozwija myślenia przyczynowo – skutkowego
-Osiąga gorsze wyniki w nauce
-Osłabienie procesów myślowych, kojarzenia, analizy (telewizja sprzyja bierności i lenistwu umysłowemu oraz obniżeniu sprawności myślenia abstrakcyjnego i fantazji) - rozleniwienie umysłu
-Brak odporności emocjonalnej
-Słabe radzenie sobie z nowymi sytuacjami
-Zahamowanie zainteresowania książkami
-Gorzej wykształcona umiejętność czytania (mniej czasu na ćwiczenia i naukę)
-Kłopoty z ortografią („opatrzenie się" z trudnymi ortograficznie słowami podczas czytania tekstów pomaga w przyswajaniu ich pisowni)
-„Telewizyjne” dzieci na lekcjach stają się bierne lub nudzą się i nie potrafią skoncentrować się, oczekują od nauczyciela specjalnych, ciekawych efektów, w rezultacie osiągają gorsze wyniki w nauce, niż ich rówieśnicy spędzający przed telewizorem niewiele czasu
-Reagowanie na przemoc obojętnie, dzieci obojętnieją wobec sytuacji przemocy także w życiu codziennym, nie mając poczucia winy przy własnych agresywnych zachowaniach (filmy i gry komputerowe)
-Dziecko jest agresywne lub wycofane
-Nie potrafi wchodzić w odpowiednie relacje z rodzicami i rówieśnikami
-Brak wspólnych rozmów, dyskusji, zabaw, spoglądania na twarz rozmówcy powoduje brak zrozumienia wskazówek niewerbalnych, wywołuje brak empatii
-Pozbawienie zdolności porozumiewania się i działania bez zachęty - samotna zabawa pogłębia uczucie osamotnienia, dziecko nie szuka kontaktu z innymi, nie potrafi się komunikować, traci z innymi związki emocjonalne
-Zatracenie się w tym co jest dobre a co złe, co rzeczywiste a wirtualne, prawdziwe/fałszywe, co jest miłością a co nienawiścią
-Degradacja nieukształtowanej jeszcze w pełni osobowości
-Dzieci później zaczynają mówić
-Dzieci posiadają mniejszy zasób słów
-Nie potrafią się komunikować z otoczeniem
-Używają wulgarnych słów
-Są agresywne w stosunku do innych, nie potrafią się dogadać
-Brak odpowiedniej stymulacji (nauka języka, spoglądanie na twarz rozmówcy, mimika)
-Dziecko nie szuka kontaktu z innymi/nie potrafi się komunikować, nie potrafi podtrzymać relacji z rówieśnikami (izolacja)
Cyfrowe media wpływają negatywnie na długość oraz jakość snu dzieci. Przedszkolaki i uczniowie śpią lepiej jeśli w ich sypialniach nie ma telewizorów, komputerów, tabletów czy telefonów komórkowych.
Gorsza jakość i skrócenie snu przekłada się zmęczenie w ciągu dnia, co z kolei ma wiele negatywnych konsekwencji, w tym gorsze wyniki w nauce czy zaburzenia nastroju.
Nieustanny dostęp do strumienia danych, informacji na temat znajomych, tego co dzieje się w okolicy, powoduje ekscytację i emocje uniemożliwiające zasypianie. Inną sprawą jest wrażliwość oczu młodych ludzi. W jednej z analizowanych prac przedstawiono badania dowodzące, że u dzieci i nastolatków sztuczne światło powoduje prawie dwukrotnie mniejsze wydzielanie melatoniny – naturalnego hormonu umożliwiającego zasypianie Co ważne, elektroniczne urządzenia: komputery,
tablety czy smartfony emitują niebieskie światło, które jak wykazują badania, może jeszcze bardziej zakłócać wydzielanie tego hormonu. W efekcie, zegar biologiczny takiego dziecka czy nastolatka jest kompletnie rozregulowany.
-Zachęcaj dziecko do spontanicznej zabawy z wyobraźnią, w pojedynkę lub z innymi dziećmi. Pozwól dzieciom tworzyć ich własne zabawki.
-Czytaj dziecku i uczestnicz w pełnym uwagi porozumiewaniu się z dzieckiem. Zachęcaj je do tworzenia twórczych i pełnych wyobraźni opowieści.
-Zachęcaj i pozwalaj na pełną emocji ekspresję, przechodzącą przy osiągnięciu wieku 4 lat do racjonalnego dialogu.
-Zachęcaj do dużej ilości ruchu i interakcji z innymi dziećmi, do rozwoju pewnych zasad przy pracy albo w zabawie na podwórku, do dzielenia się z innymi i początków altruistycznego zachowania.
Źródła:
I. Jarosz, A.Klęczar i R. Witkowska - „Wpływ nowoczesnych technologii na rozwój i funkcjonalnie dziecka” Prezentacja prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyńska: Wpływ wysokich technologii na rozwój dzieci Artykuł