Piątek, 2024-03-29
Imieniny: Marka, Wiktoryny
Piątek, 2024-03-29
Imieniny: Marka, Wiktoryny
Drodzy Rodzice,
Ostatni czas jest dla nas wszystkich trudny. Każdy z nas inaczej reaguje na zaistniałą sytuację. Może pojawiać się poczucie lęku, złości, smutku, wyparcia itp. Inaczej reagują dzieci, inaczej młodzież a inaczej dorośli. Nie bez znaczenia jest również to, że w ostatnich latach mamy do czynienia z coraz częściej wstępującą depresją (która dotyka coraz młodszych). Obecna sytuacja może przyczynić się do nasilenia tego zjawiska, dlatego chciałabym przedstawić kilka wskazówek – na co zwrócić uwagę i co zrobić jeżeli depresja pojawi się w życiu dziecka. Należy również pamiętać, że depresja to choroba, którą się leczy z pomocą profesjonalnego terapeuty lub lekarza.
Depresja jest chorobą, a nie fanaberią zależną od naszej woli i może spotkać każdego bez względu na płeć, wykształcenie, wiek, status materialny czy społeczny.
Jeżeli dziecku lub nastolatkowi przez co najmniej 2 tygodnie towarzyszą poniższe symptomy, a dodatkowo towarzyszy mu nieustanny smutek należy zgłosić się do specjalisty, ponieważ możliwe że zachowanie dziecka nie jest przelotną frustracją charakterystyczną dla wieku dojrzewania, a depresją.
- Problemy ze snem (niemożność zaśnięcia, budzenie się w środku nocy i niemożność ponownego zaśnięcia, sen niedający odpoczynku).
- Nadmierne granie na komputerze/konsoli, oglądanie filmików w sieci.
- Zaburzenie apetytu (brak, nadmierny apetyt, ortoreksja itp.).
- Izolowanie się od innych (brak przyjaciół, niechęć do spotkania z rówieśnikami)
- Brak koncentracji uwagi (problemy z pamięcią, nauką, rozwiązywaniem zadań)
-Rumingowanie (nieustanne wracanie pamięcią do sytuacji traumatycznych /zawstydzających /złych)
-Obniżony nastrój (czarne widzenie siebie i całego świata-trwałe i bez konkretnej przyczyny)
-Agresja (często w sytuacjach nieadekwatnych)
-Używki (uzależnienie może być powikłaniem depresji)
-Samookaleczenia
-Myśli i próby samobójcze
Inne objawy depresji:
-Drażliwość, kłótliwość
-„Nudzenie się”, brak zainteresowania czymkolwiek
-Przesadny negatywizm, niegrzeczne odpowiadanie
-Brak zrozumienia lub wrażliwości w stosunku do innych
- Nieumiejętność/niechęć do podejmowania jakichkolwiek działań (w tym brak dbałości o wygląd/higienę)
-Lęk
-Przesadne pobudzenie lub wyciszenie
-Niedotrzymywanie terminów/ niewykonywanie zadań (dlatego u dzieci i nastolatków nagłe obniżenie się ocen może być sygnałem ostrzegawczym)
- Objawy somatyczne (bóle głowy, brzucha, biegunka, duszności)
Czego dziecko/nastolatek oczekuje?
-Zrozumienia że jest mu ciężko (że jego zachowanie to nie kaprys)
-Zaoferowania pomocy
-Propozycji wspólnego spędzenia czasu
Co rodzic może zrobić?
-Słuchać, nie krytykować, nie dawać niechcianych rad.
-Próbować pokazać, że starasz się zrozumieć świat z jego perspektywy.
-Wzmacniać, zauważać i chwalić każdą zmianę i krok do przodu.
-Spędzać z nim przyjemnie czas.
-Wspierać dziecko w wychodzeniu z domu i w radzeniu sobie z zadaniami z terapii, jeśli się na to umówicie lub ono o to prosi.
-Mówić w sposób życzliwy, rozmawiając ze swoim dzieckiem.
-Zaoferować pomoc (również tą specjalistyczną).
Bardzo ważną rolę odgrywa w tym procesie komunikacja oraz umiejętność aktywnego słuchania.
Aktywne słuchanie krok po kroku:
„To znaczy, że…” „Powiedziałeś mi, że …” „A więc Wojtek powiedział, że…”„Widziałeś, jak Monika…” itp.
7. Staraj się zauważyć i nazwać emocje swojego dziecka: „Widzę, że jesteś…” „Powiedziałeś, że czujesz się…” itp.
Nie słuchasz swojego dziecka, jeśli:
Zasady spędzania wspólnego czasu.
na poruszanie drażliwych kwestii, rozwiązywanie konfliktów, czy przeprowadzanie ważnych rozmów chyba, że dziecko wykaże inicjatywę i będzie chciało rozmawiać na poważne tematy).
Źródła:
„Depresja nastolatków” Artur Kołakowski Klaudia Siwek Konrad Ambroziak Polecane strony: